środa, 11 lutego 2015

Domowa granola

Często mam problem, co przygotować na śniadanie, aby było ono pożywne, szybkie, a przede wszystkim zdrowe. Na wielu blogach kulinarnych pojawiają się proste przepisy, które z pewnością każdy może sam przygotować. Jedną z przekąsek jest granola, będąca mieszanką płatków zbożowych, suszonych owoców, cukru lub miodu, którą należy upiec do chrupkości.
Poniżej przedstawiam przepis, który nieco zmodyfikowałam:

 Składniki:
1 szklanka wody
1/2 szklanki cukru trzcinowego
1/2 szklanki syropu klonowego (ja dodałam ok. 140 g miodu płynnego)
kilka kropli aromatu waniliowego
1/2 łyżeczki cynamonu
1/4 łyżeczki gałki muszkatołowej
4 i 1/2 szklanki płatków owsianych (dodałam ok. 500 g)
1/2 szklanki pokruszonych migdałów
1/2 szklanki pokruszonych nerkowców (zamiast nich można dodać np. orzechy włoskie, laskowe)
1 szklanka wiórków kokosowych
1 szklanka rodzynek
 Do składników dorzuciłam jeszcze ok. 100 g suszonej żurawiny, 100 g pestek dyni, 100 g pestek słonecznika oraz 1 starte na tarce jabłko. Można także dodać suszone morele, śliwki, daktyle i co tylko przychodzi do głowy :)

Przygotowanie:
Piekarnik rozgrzać do 120 st. C (piekłam w 150). W garnku wymieszać wodę, cukier trzcinowy, syrop klonowy, aromat waniliowy, cynamon i gałkę muszkatołową. Gotować na średnim ogniu, aż  cukier się rozpuści. 
W formie z nieprzylegającą powłoką umieścić wszystkie suche składniki, a następnie dodać miód, rozpuszczoną miksturę z cukrem trzcinowym oraz starte jabłko. Wszystko dokładnie wymieszać. Wstawić do piekarnika i mieszać co 15 minut, aż granola nabierze złocistobrązowego koloru, będzie sucha i chrupiąca. Piec około 90 minut. 


Po wystudzeniu przechowywać w szczelnym pojemniku maksymalnie przez 3 tygodnie.
Granola najlepiej smakuje z jogurtem naturalnym oraz dodatkami owoców np. bananów, kiwi, truskawek, itp. :)


 

Przepis zaczerpnęłam z książki pt. "Nowoczesne zasady odżywiania w praktyce"- Leanne Campbell.


Smacznego :)

1 komentarz: